Thursday, May 6, 2010

SELAMAT HARI IBU....MAAKKK




Hari ibu tahun ini jatuh pada 9 Mei. Bagi mereka yang masih beribu akan meraikan bersama-sama keluarga. Tapi bagi mereka yang sudah tak beribu hanya akan dapat mengenang saat-saat manis bersama ibu masing-masing.

Tahun ini aku termasuk dari golongan mereka-mereka yang sudah tidak beribu. Ibu atau mak meninggal tahun lalu, 2009. Tahun lalu hari ibu di sambut pada 10 Mei 2009. Ibu ku pergi 9 Mei 2009 pada hari sabtu 9.34 malam, 2 jam sebelum hari ibu.

Tahun ini, hari ibu jatuh pada 9 Mei 2010, genaplah setahun ibu ku pergi meninggal aku apak, dan adik-adik. Pilunya rasa hati kami adik beradik hanyalah tuhan yang tahu. Hari ibu pulak jatuh pada hari ibu ku pergi. Bagi aku dan adik beradik kehadiran hari ibu tahun ini ,mengundang seribu kesedihan. Adik ku oli juga seorang ibu, berkesempatan mencoretkan sajak dalam bahasa Inggeris(Poem) bagi menceritakan apa yang tersurat di hati kami adik beradik.


9th of May The day for all mothers

It is the day to remember

For me it is just a painful reminder

Of the day when her battle finally over

The day when cancer became her killer

The day when ALLAH called her




9th of May The day for all mothers

It is the day to remember

For me it is just another miserable reminder

Of the day when a loyal husband became a lonely widower

The day when 7 devoted children grieved over their beloved mother

The day when 6 women mourned over their dear sister

The day when 11 grandchildren lost a loving

The day when an old mother wept over the loss of her doting daughter




9th of May The day for all mothers

It is the day to remember

The day when family and friends get together

For me it is not a day to celebrate

It is just one more sad reminder

Of the day when MAK meets her CREATOR. (ALLAH)




Al Fatihah




Setahun ibu ku pergi. Rasanya bagai semalam dia pergi.Batu nisan lah tempat aku melepas rindu. Hampir tiap-tiap minggu aku akan ke Rawang untuk menziarahi ibu dipusara. Kalau seminggu tak pergi rasa macam dah setahun tak jumpa ibu.Rasa macam ternampak-nampak ibu terjenguk-jenguk kereta aku sampai. Rasa macam ibu ternanti-nanti setiap sabtu/ahad. Kadang-kadang bila tiada orang yang ada di kawasan pusara ibu, aku akan bercakap dengan ibu. “Mak Ina rindu sangat dengan mak”….macam mana ina ni mak??.Tiada jawapan. Tapi aku harap ibu mendengar bisikan aku sambil tangan ku mengusap-usap batu nisan yang tercatat nama ibu. Allah, hanya engkau yang tahu rinduinya aku pada ibu.

Tidak ada bahasa lagi yang bisa aku gambarkan apa yang aku rasa. Hanya sebak di dada menunggu kedatangan hari ibu. Al-Fatihah, Yassin dan tahlil aku hadiahkan untuk ibu yang telah banyak berkorban, nyawa dan dan kudrat melahirkan, membesarkan, dengan penuh kasih sayang yang tidak ada di dunia yang nyata. Allah !! Allah!! Sesak Nafas ku…menahan rindu pada Ibu…….

Bagi diriku.....Hari ibu bukanlah hanya satu hari untuk diraikan. Bagi ku hari ibu, adalah hari-hari, setiap detik , setiap masa, Setiap titisan airmata yang keluar dari kelopak mataku, dan setiap nafas yang ku hembus adalah kerana ibu.

Mak,!!! Selamat Hari Ibu ye !!! Semoga mak damai disisinya. Semoga mak bersama berada bersama para solihin.Semoga Mak bahagia di syurganya yang abadi. Amin.

No comments:

Post a Comment